R+I utazók és hobby túrázok

Egy hideg téli reggel a Velencei-hegységben

2019. január 20. - exactSolution

Magyarország harmadik legnagyobb természetes tava, a Velencei-tótól északra, nagyjából vele párhuzamosan húzódik Magyarország variszkuszi hegységmaradványa, a Velencei-hegység, amelyet javarészt a földtörténeti (paleozoikum) keletkezett mélységi magmás kőzet, gránit épít fől.

Ezt a gyönyörű tájat barangoltuk be egy hideg téli reggelen, fagypont közeli hőmérsékletben. De a levegő friss és tiszta, a Velencei-tóra és környezetére pompás kilátás nyílik.

Végigmentünk a Sukorói körtúra útvonalon, amely Sukorón a Fő utcai (református) templomtól kezdődik. Továbbá mi még kitértünk a piros háromszög jelzésű útvonalra is, így láthattuk az Ingóköveket, majd a fehér-zöld-fehér jelzésű útvonalra, így láttuk az Éva-forrást... de részletesen egy másik bejegyzésünkben olvashattok erről a túraútvonalról.

Velencei-hegység, Sukorói körtúra

Bolyongás a Velencei-hegység "legmagasabb" csúcsai körül, kiindulva Sukorótól a hangulatos Hurka- és Bodza-völgyön át az Angelika-forrásig, majd a Meleg-hegy oldalában terpeszkedő Nagy-legelőn átvágva vissza a faluba.

Útközben sok érdekes sziklaalakzatot láttunk, és nagyon sok túrázóval találkozunk utunk során, alig győztük a "Jó napot!" "Szia!" "Sziasztok!" "Hello!" "Hogy vagytok?!" "Jó utat!" kívánságokat mondani, meglepett, hogy ennyire forgalmas volt ez az út.

A túra hossza: 11,5 km. (lemértük), de mi még cirka 2-2,5 km hozzá tettünk, mert elbóklásztunk Pákozd irányába is.

A túra időtartama: 3,5 óra (ha folyamatosan mentek és haladtok egy kellemes tempóban, nekünk ez így fél napos túra lett, hogy fotóztunk, növényeket határoztunk, kilátásban merengtünk, piknik szünetet tartottunk... de mi így szoktuk ezt csinálni, azt teszünk abban a pillanatban amit csak szeretnénk, felfedezzük az érdekességeket és bejárunk nem kijelölt útvonalakat is.

Szintkülönbség: 250 m fel, ugyanannyi le (hozzá kell tenni, hogy ez a túra útvonal olyan, hogy fel-le-fel-le, így visz az út végig)

Útvonal: Sukoró - Csöpögő-völgy - Barlang-kút - Hurka-völgy - Bodza-völgy - Angelika-forrás - Nagy-legelő - Likaskő - Meleg-hegy - Gyapjaszsák - Sukoró

Jelzések:  Z - P∆ - P - SP∆ - SP - S+

A túra leírása:

A Velencei-hegység lankáin elterülő, a tó északi partján lévő eszményi fekvésű Sukoróból indul kirándulásunk. A széles, lejtős, a Velencei-tóra kitűnő kilátást nyújtó Fő utcában találjuk a falu leghíresebb látnivalóját, a fehérre festett, klasszicista stílusban épült református templomot, mely elsősorban a nevezetes 1848 szeptember 29-i pákozdi csatát megelőző haditanácsról ismert. A csatát megelőző napon a templom falai között tartották gróf Batthyány Lajosminiszterelnök vezetésével azt a honvéd haditanácsot, melyen szenvedélyes vitát követően a fegyveres ellenállás mellett döntöttek. A templom sajnos csak ritkán van nyitva, az előtte lévő emléktábláról ismerkedhetünk a jelentős esemény részleteiről.

A templom mögötti bal oldali utcácskán elindulva érünk a lejtős Kereszt utcára, ahol balra fordulva találkozunk a Z+ jelzéssel, majd az utca végén jobbra, majd pár méter után balra térünk immár a Z jelzéseket követve. A betonúton egy új lakópark mellett elhaladva az Erdész utcára fordulunk jobbra, majd szépen rendben tartott kiskertek, gyümölcsösök közt érünk ki a faluból. Jelzett utunk kissé balra tartva ér be az erdőbe, két gyér vizű, először a furcsa kinézetű, női fejet formázó Éva-forrást, kissé később a nevére cseppet sem rácáfoló Felső-Csepegő-forrást is érintve.

A Gádé-hegy oldalában kényelmesen emelkedő széles utunkról rövidesen balra ágazik le a P∆ jelzésű, rendkívül hangulatos ösvény, melyen nagy gránit sziklák között, szép fenyvesfoltokat keresztezve jutunk ki a Csúcsos-hegy (220 m) ligetes környékére. A hegytetőn geodéziai vasháromláb magasodik, de a csúcs kerítéssel van körülzárva. A kerítést balról mellőzve ismét betérünk a fák közé, jobbról elhagyjuk az elmocsarasodott Sági-kutat, amely leginkább egy dagonyázóhelyre hasonlít, majd kiérünk a sziklaszoros aljában fakadó Barlang-kút mellett, egy nagyon hangulatos pihenőhelyhez.

A pihenőtől jobbra megyünk tovább a P jelzésen az eleinte szűk, majd kiszélesedő, romantikus Hurka-völgyön keresztül. A kis kanyargó patakot követi az út, jobbra hatalmas sziklákat látunk a hegyoldalban, pár perc séta után kiszélesedik a völgytalp, csatlakozik hozzánk a P+ jelzés és beérünk a Velencei-hegységlegszebb, legvadregényesebb részébe, a szurdokszerű, mély Bodza-völgybe.

A köves, kiszáradt, hatalmas sziklák övezte Bodza-völgy alján kanyargunk tovább, balról ágazik el a P□ jelzésű út, mely egy bronzkori földvárhoz, a több mint 3000 éves Pákozdvár maradványaihoz vezet. Maradva a P és P+ jelzésen pár perc séta után érjük el a csekély vízhozamú Angelika-forrást.

Az Angelika-forrás sziklákkal borított környékéről egy hajdani emlékmű mögött érünk ki a Meleg-hegy oldalában elterülő ligetes Nagy-legelőre. Az árnyas erdőből kibukkanva a jobb oldali széles földúton megyünk tovább a P jelzéseket követve. Átvágunk a szép, ligetes tisztáson, rövidesen balról csatlakozik hozzánk a Sukoróból érkező Z+ jelzés, és 250 m után egy újabb kereszteződésnél balra megyünk fel a S és a P∆ jelzésű széles földúton a Meleg-hegy (351 m), a Velencei-hegység legmagasabb csúcsa felé. A nyeregbe érve a balra letérő P∆ jelzésű ösvényen a Meleg-hegy nyugati nyergén át, több helyen szép kilátást élvezve a tóra, jutunk el a Likaskőhöz.

A Likaskő egy jellegzetes formájú, boltívszerűen egymáshoz illeszkedő nagy kőtömbökből álló sziklaalakzat. Geológiai értelemben nem igazi ingókő, mint a Pákozd mellett lévők, de eléggé látványosak az egymásra dőlő sziklák.

Visszatérve a P jelzésű széles földútra, a Meleg-hegy napos, szép kilátást adó oldalában folytatjuk utunkat, majd egy vízmű mellett elhaladva jobbra kanyarodunk és a Nadap feletti szőlőket érintve egy kereszteződéshez érünk, ahol eddigi jelzéseink a P és a S élesen balra tér Nadap felé, mi egyenesen a S+ jelen haladunk tovább Sukoró felé.

Széles, kényelmes utunk nagy, ligetes területen átvágva ér el a Sukoró határában lévő különleges sziklához, a Gyapjaszsákhoz. A vízművel szemben áll a két kisebb szikla közé beszorult, állítólag tömött zsákra emlékeztető gránittömb. Mellette hangulatos, szép kilátást adó pihenőhely. Innen a zöld levéllel jelzett tanösvényentehetünk egy pár perces kitérőt egy másik geológiai nevezetességhez, a Köpüs-árok oldalában álló Olasz-gránitfejtő látványos sziklaalakzatához.

A Gyapjaszsáktól pár perc séta a katolikus templom, itt jobbra fordulva az Öreg utcára, hangulatos, nádfedeles házikók között érünk vissza a sukorói Fő utcára, a református templomhoz.

Túránk során készített képeink:

Másik blogunk:
www.turarafel.webnode.hu

A blogunk tartalom feltöltéséért és a designért felelős partnerünk az exactSoliton.hu
www.exactsolution.hu

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.